CSRD: een vloek of een zegen?

Ashley Ashley Weller 12-08-2024

Voor grote organisaties verandert er het komende jaar veel op het gebied van verantwoordingscommunicatie. Veel bedrijven moeten over verslagjaar 2024 rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Hét momentum voor bedrijven om hun verslag tegen het licht te houden: hoe incorporeer je nieuwe informatie op een logische manier en hoe houd je het verslag logisch en aantrekkelijk voor al je doelgroepen?

De invloed van CSRD-wetgeving

De CSRD is tegelijk een zegen en een vloek: een zegen om nadrukkelijk te laten zien hoe duurzaam je organisatie opereert, maar funest voor de doelstelling van een beknopt verslag. Het zou mooi zijn om de enorme hoeveelheid informatie gestructureerd en overzichtelijk aan te bieden: makkelijk vind- en scanbaar voor degenen die detailinformatie zoeken, maar evengoed gemakkelijk over te slaan voor leken. Maar hoe beschrijf je de ESRS’en (European Sustainability Reporting Standards – de standaarden waar je aan moet voldoen) en de daaronder vallende materiële thema’s? Hoe ga je om met referenties en doelstellingen & kpi-prestatietabellen? Wat is een goede structuur? En hoe blijft het een leesbaar jaarverslag? Ashley Weller en Dirk van Sambeeck deden onderzoek hiernaar en kwamen tot tien adviezen. 

Tien adviezen (om CSRD een zegen te maken)

  1. Behoud het goede. Verander niet om het veranderen, maar maak weloverwogen keuzes. Bekijk waar jouw verslag nu in uitblinkt en probeer dat te behouden.
  2. Neem de lezer direct mee in het verhaal. Stuur de lezer direct in het verhaal, om het jaarverslag voor een breder publiek aantrekkelijk te houden. Schrijf vanaf het begin af aan waar het afgelopen jaar echt om heeft gedraaid en breid zo min mogelijk uit. Weinig mensen lezen het jaarverslag van A tot Z, dus schrijf vanaf het begin af aan to the point.
  3. Maak gebruik van een vaste opbouw van je resultatenhoofdstuk. Zo kun je de output of de impact gebruiken van het waardecreatiemodel als kapstok voor het resultatenhoofdstuk, maar ook je strategische pijlers, of jouw OGSM-thema’s. Kies dat wat bij jouw organisatie het beste aansluit en waar de kracht van jouw organisatie ligt.
  4. Houd het beknopt. Voeg geen overbodige informatie toe. Verwijs bijvoorbeeld naar de corporate website voor bepaalde onderdelen van je strategie die niet verplicht zijn om over te rapporteren.
  5. Maak het visueel. Met diagrammen, meerjarentrends, infographics en fotografie of een kpi-overzicht per hoofdstuk. Niet alleen omdat informatie daarmee makkelijker te overzien is, maar ook omdat dit het jaarverslag prettig leesbaar maakt. Geef visuals ook de ruimte en aandacht die ze nodig hebben. Breng samenhang in gerelateerde modellen en geef de scannende lezer ‘soundbites’ met de belangrijkste informatie en cijfers.
  1. Volg de standaard qua structuur. Inmiddels verplicht de EFRAG om duurzaamheidsinformatie op te nemen in de duurzaamheidsverklaring. Dat is onderdeel van het bestuursverslag en vormt de basis voor je duurzaamheidsdata. Zorg dan ook voor een onderscheidende en structurerende vormgeving van de duurzaamheidssectie en bijbehorende modellen. Om de vindbaarheid van informatie te vergroten is het verplicht om binnen het Sustainability Statement in ieder geval toe te voegen:
    - Algemene informatie met (het grootste deel van) ESRS 2
    - Milieu-informatie met EU Taxonomy
    - Sociale informatie
    - Bestuur
    - Bijlage, met de verplichte referentietabellen en andere informatie.
  2. Maak slim gebruik van verwijzingen: Sommige zaken die in de duurzaamheidsverklaring horen passen misschien beter in andere hoofdstukken. Gebruik dan een verwijzing vanuit de duurzaamheidsverklaring. Vermijd ook herhaling in het overige deel van het bestuursverslag door te refereren naar informatie die al ergens genoemd wordt in het duurzaamheidsverklaring.
  3. Overweeg een publieksversie. Dat kan een ander document/middel zijn, maar ook een beperkte of slim gekozen selectie van hoofdstukken waarmee je een publieksvriendelijke versie samenstelt.
  4. Beslis of je Online first’ of ‘PDF first’ rapporteert. Dat wil zeggen, maak je de website leidend of de PDF? Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreide PDF maken en een kleine website waarop je alleen de duurzaamheidsonderwerpen in de spotlights zet. Of andersom: een website als ‘basis’ met alle hoofdstukken en alleen een eenvoudige introducerende PDF zonder afbeeldingen en poespas. Voor Alliander maakten we bijvoorbeeld een homepagina en een volledige website. Hoe dan ook zul je data digitaal moeten ‘vlaggen’ via XBRL tagging, voor ESEF, CSRD en SBR, zodat de accountants het verslag kunnen controleren. Het jaarverslag bouwprogramma F19 waar Gloedcommunicatie mee werkt heeft alle opties in zich:
  1. Bedenk: een jaarverslag blijft een naslagwerk. Niemand leest het verslag van kaft tot kaft. Iedereen gaat op zoek naar brokjes informatie die voor hem of haar van belang is. Zorg daarom voor een goede samenhang van informatie (verwijzingen) en een heldere, toegankelijke structuur op zo weinig mogelijk niveaus.

Heb je vragen over de mogelijkheden of wil je gewoon even kennis maken? Bel of mail met Ashley Weller.

 

DV 7952

Meer weten?

Bel of mail Ashley!

Ashley Weller
contentmanager | redacteur | projectmanager
024 - 3816 876
ashleyweller@gloedcommunicatie.nl