Instagram update: meer ruimte voor bewegend beeld

Hanna Hanna van Loon 06-02-2025

Het is je vast niet ontgaan: Instagram ziet er voor de meeste gebruikers opeens heel anders uit. In plaats van de vierkante beelden (1:1), zie je nu rechthoekige beelden (4:5). De verandering is rigoureus doorgevoerd, de gehele feed is aangepast. Op termijn zal dit bij iedereen veranderen. Wat betekent dit voor online marketing?

Van 1:1 naar 4:5

Het vertrouwde 1:1 vierkante beeld van 1080 x 1080 pixels heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe standaard: het portretformaat. Hiervoor zijn de nieuwe afmetingen 4:5 en 1080 x 1350 pixels. De beelden in je feed zijn nu dus langer en smaller.

Waarom kiest Instagram voor deze update?

Deze update sluit naadloos aan op de ontwikkelingen in social media. De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor bewegend beeld. Met de komst van TikTok en Instagram Reels is video niet meer weg te denken. Door de aangepaste formaten is er meer ruimte voor  bewegend beeld. Instagram streeft ernaar de gebruikservaring te verbeteren door meer nadruk te leggen op verticale, beeldvullende content. Door deze aanpassing wordt content prominenter weergegeven. Gewenst resultaat: hogere betrokkenheid.

Wat betekent deze update voor jouw content?

  • Bestaande posts worden aangepast

Oudere vierkante posts worden nu anders weergegeven. Deze beelden zijn dus gedeeltelijk afgesneden. Dit kan invloed hebben op hoe je huidige feed eruitziet en de boodschap van je content.

  • Ontwerp voortaan in het portretformaat

Zorg ervoor dat belangrijke elementen, zoals tekst en visuals, binnen het centrale gedeelte van de afbeelding blijven, zodat ze goed zichtbaar zijn in de nieuwe lay-out.

Tips voor een soepele overgang

Houd er rekening mee dat niet alle gebruikers de update tegelijkertijd ontvangen. Het kan zijn dat er in jouw feed nog niets is veranderd. Door je content aan te bieden in beide formaten, zorg je voor aantrekkelijke content voor al je volgers.

Tip: neem eens een kijkje op ons Vimeo account voor wat video-inspiratie.

Aniek Haenen, online marketingspecialist:

''Dat we niet om video heen kunnen, wisten we natuurlijk al langer. Ik hoop dat deze update organisaties aanmoedigt nóg meer aan de slag te gaan met bewegend beeld. Het zorgt ten slotte ook voor veel meer bereik. Mocht je niet weten waar te beginnen met video? Wies staat klaar om je te adviseren.''

Kaj Visser, grafisch ontwerper en animator:

"Na het toevoegen van Reels nu ook overstappen van het iconische vierkante formaat naar een andere standaard. Video is duidelijk de nieuwe norm aan het worden voor Instagram. Dat vind ik als animator natuurlijk helemaal top, want bewegend beeld is een tof en doeltreffend medium. Het huidige logo (nog steeds gebaseerd op een oude polaroidcamera) is wellicht ook aan een update toe..."

Hanna

Meer weten?

Bel of mail Hanna!

Hanna van Loon
Communicatieadviseur
024 - 381 68 98
hannavanloon@gloedcommunicatie.nl