Toekomstbestendige arbeidsmarktcommunicatie: 3 trends die je moet kennen

Adelbert Adelbert Smal 25-06-2024

Hoe werf ik kandidaten in deze krappe arbeidsmarkt? Dit is een vraag die bij veel bedrijven speelt. De bevolkingskrimp en de vergrijzing in Europa zorgen ervoor dat deze vraag voorlopig ook nog blijft spelen. Juist nu is het belangrijk om mee te gaan met de trends in arbeidsmarktcommunicatie. Maar wat zijn de huidige trends?

1. Werven op basis van skills

Het cv wordt steeds minder belangrijk. In plaats van naar opleidingsniveau en ervaring wordt er steeds meer gekeken naar de vaardigheden (bijvoorbeeld technische of juist taalkundige vaardigheden) die iemand beheerst. Dit zorgt voor veel meer mogelijkheden in de arbeidsmarkt:

  • Werven van alternatieve doelgroepen (doelgroepen waar je zelf nooit aan dacht)
  • Voor de kandidaat zijn er mogelijkheden die zij als loopbaanstap nooit voor mogelijk zien. Zo worden laaggeletterden en gedeeltelijk arbeidsongeschikten gevraagd om te participeren op de arbeidsmarkt.

Wil je aan de slag met skill-based werven? 

Gloedcommunicatie zorgt voor de juiste inzichten over jouw kandidaat. 

2. Bouw aan een sterk werkgeversmerk

Mensen vinden het tegenwoordig steeds belangrijker dat ze hun tijd, betrokkenheid en vaardigheden in kunnen zetten voor een organisatie die transparant en eerlijk is. Daarnaast zoeken ze naar een bedrijf met overeenkomende normen en waarden. Ze vinden het belangrijk om zich onderdeel te voelen van een groter geheel, zonder hun eigen identiteit te verliezen.

Creëer daarom een sterk, onderscheidend werkgeversmerk:

  • Stap 1 - Merkbeloften & waarden: de merkbelofte upgraden en tot leven brengen met de juiste merkwaarden;
  • Stap 2 - EVP: samen een employer value proposition (een statement waarmee jouw organisatie kort en krachtig aangeeft hoe het zichzelf als werkgever ziet) te formuleren;
  • Stap 3 - Arbeidsmarktcommunicatieplan: bouwen aan een arbeidsmarktcommunicatieplan (het fundament van alle recruitment- en arbeidsmarktcommunicatieactiviteiten die je organisatie uitvoert) waarmee je medewerkers aantrekt en behoudt.

3. De kracht van interne mobiliteit

Maar wat nou als het werven écht niet lukt? Door de enorme concurrentie zijn veel bedrijven een half jaar tot een jaar bezig om personeel te werven. Daarom kijken veel bedrijven intern hoe ze het probleem op kunnen lossen. In 2021 overwoog nog 19% van de werkzoekers het vacature aanbod van de eigen werkgever. Nu ligt het percentage op 22%. Ook de interne vacature wint dus aan populariteit.

Hulp nodig met je arbeidsmarktcommunicatie?

Deze 3 trends zijn slechts een greep uit de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door op de hoogte te blijven van de laatste trends, ben je altijd een stap voor. Gloed helpt je graag om je arbeidsmarktcommunicatie toekomstbestendig te maken.

Adelbert

Meer weten?

Bel of mail Adelbert!

Adelbert Smal
directeur | business developer | strategisch adviseur
06 - 25 02 80 81
adelbertsmal@gloedcommunicatie.nl