Van online communicatieadviseur naar bladmanager: hoe print en digitaal elkaar versterken

In gesprek met online communicatieadviseur Aniek, die gegrepen is door print.
In gesprek met online communicatieadviseur Aniek, die gegrepen is door print.
"Je zou denken dat je als online communicatieadviseur alleen maar werkt aan online vraagstukken. Maar bij Gloed is dat dus niet zo zwart wit. Als je iets nieuws wilt leren, dan kan dat. Dit jaar ging ik als bladmanager aan de slag met een mooi magazine voor de zorgorganisatie RIBW Arnhem & Veluwe Vallei: Magazine Leev.
‘’Ik werk veel voor zorgklanten, wat ik erg dankbaar werk vind. Het geeft voldoening om bij te dragen aan betere zorg, hoe klein die bijdrage soms ook lijkt. RIBW Arnhem & Veluwe Vallei is ook zo’n klant, waarmee ik al twee jaar fijn samenwerk. Ondertussen werk ik zelfs op dinsdagen vanuit hun kantoor in Arnhem. Door dichtbij te zijn, krijg je een mooi inkijkje in een organisatie en leer je de mensen kennen die daarbij horen. En ik gun iedereen dat mooie inkijkje in deze organisatie. Ze hebben namelijk veel te bieden. En daar is een magazine perfect voor.''
"Als online communicatieprofessional krijg ik vaker de vraag: is een magazine niet een beetje ouderwets? Mijn antwoord? Een volmondig nee. Juist mijn digitale expertise versterkt het maken van een magazine. Want een modern magazine staat niet op zichzelf – het is het startpunt van een crossmediale aanpak. Neem bijvoorbeeld de QR-code die je ziet bij het inspirerende verhaal van Inge. Die leidt naar de website, waar je nog meer leest over dit onderwerp. In Google Analytics kunnen we precies zien hoeveel lezers via deze QR-code de website bezoeken. Bovendien werken de magazineverhalen ook voor social media. Hak ze in stukjes, en je hebt een schat aan content. Het is dus niet óf online óf print - het is én-én.''
"Eén van mijn hoogtepunten waren de gesprekken met medewerkers en cliënten. Het vertrouwen dat zij mij gaven om hun persoonlijke verhalen te delen, heeft diepe indruk op me gemaakt. Ze deelden hun worstelingen, overwinningen en dromen - verhalen die je raken, inspireren en aan het denken zetten. Verhalen vol kwetsbaarheid én kracht, die zonder dit magazine misschien nooit een groter publiek hadden bereikt."
"Wat ik al snel leerde: een magazine maak je niet alleen. Het is een gezamenlijke inspanning waarbij iedereen vanaf dag één betrokken is en er ook echt voor gaat. Van brainstormsessies tot vormgeving en het meelezen van conceptteksten - iedereen draagt bij. Je moet daardoor ook extra flexibel zijn en blijven communiceren, maar dat maak het juist leuk.''
Het proces van dit magazine presenteerde ik tijdens een teamoverleg in de vorm van mijn eigen mini-magazine. Leuk hè?
"Het gaat om zoveel meer dan papier en inkt. Het is een kans om verhalen te vertellen die ertoe doen, en om het beste van online en offline te combineren. Maar bovenal is het een kans om samen iets te creëren waar iedereen trots op kan zijn.''
En dat was in dit geval zo, kijk maar eens naar de reactie:
“Het magazine geeft mijn vrienden en familie een inkijkje in ons werk. De beelden en verhalen brengen het echt tot leven, en ik voel me trots om te laten zien wat we hier doen.”
Shanna, Adviseur Communicatie RIBW Arnhem & Veluwe Vallei