Arbeidsmarktcommunicatie in de zorg. Zichtbaar resultaat!

De juiste kandidaat, op de juiste plek. Veel werkgevers zijn op zoek naar nieuw personeel. Ook in de zorgsector. Hoe vind je die juiste kandidaten in de zorg? Voor RIBW Arnhem & Veluwe Vallei draaiden wij doelgroepgerichte jobmarketing campagnes die mooie resultaten opleverden.

Wie is de doelgroep?

Een campagne zonder doelgroepanalyse is als een kip zonder kop. Daarom startten we een doelgroepanalyse voor de belangrijkste functiegroepen: Slaapwacht, Medewerker Begeleiding en Woonzorgmedewerker.

  • Wat zijn de belangrijkste triggers en drijfveren van deze doelgroepen?
  • Op welke online kanalen zijn deze doelgroepen veel te vinden?
  • Wat zijn de relevante kenmerken waarop we kunnen inspelen? Denk hierbij aan de reisbereidheid van de doelgroep.

Met de arbeidsmarktdata van Jobdigger en inspirerende werknemersverhalen gaven we antwoord op deze vragen.

Campagnestrategie: waar en hoe spreken we de doelgroep aan?

De campagnestrategie richt zich op het activeren van de doelgroep. Maar waar activeer je ze? In de eerdere analysefase zagen we dat Instagram en Facebook de belangrijkste kanalen zijn voor de doelgroep. Daarom speelden we hier in op de belangrijkste triggers en drijfveren uit de doelgroep analyse. Deze zetten we om in concrete voorbeelden uit de medewerkersverhalen.

Voorbeeld: Een belangrijk punt voor de doelgroep was werk/privé balans. Bij RIBW Arnhem & Veluwe Vallei zorgen ze goed voor hun medewerkers met bijvoorbeeld een balansbudget. Eén advertentie richtten we dan ook op deze manier in: ‘De cliënt telt, maar jij net zo goed’.

Creatieve uitwerking: onze vormgevers weten wel raad!

Zonder creatieve uitwerking, geen resultaten. Onze vormgevers maakten beelden met medewerkers en cliënten, die perfect aansloten bij de doelgroep en RIBW Arnhem & Veluwe Vallei. Eén zelfde format, met veel verschillende mogelijkheden in tekst en kleur. Dit is handig, zodat je verschillende versies naast elkaar kan testen. Dat zorgt voor het beste resultaat, kijk maar:

Zichtbare resultaten

In slechts vier maanden tijd:

Werken-bij pagina:
+ 87,55% meer weergaven
+ 182,22% meer unieke bezoekers 

Concrete acties en reacties
> 1450 kliks per maand op Bekijk vacatures button
> 150 kliks per maand op Direct solliciteren button

Analyseer, test en optimaliseer


Je scoort alleen als je durft te testen. Wij monitoren de campagne regelmatig, maken maandanalyses en optimaliseren voortdurend. Door bijvoorbeeld A/B testen. Welke tekst spreekt bijvoorbeeld het meest aan? Welke buttonkleur werkt het best? En welke kleur zorgt voor de meeste kliks? We zetten twee versies naast elkaar om te zien welke versie het best werkt voor de doelgroep. 

En dit is nog maar het begin…


Momenteel ontwikkelen we samen met RIBW Arnhem & Veluwe vallei een nieuwe opzet de arbeidsmarktcommunicatie aanpak aan de hand van het See, Think, Do, Care model. Hiermee spelen we in op de verschillende behoeftes van de potentiële medewerker per fase, waarbij per fase ook goed gekeken wordt naar de kanaalkeuze:  

  • See = kennis laten maken, werkgeversmerk, positionering
  • Think = waarom werken bij ons, aan het denken zetten
  • Do = jobmarketing, solliciteren
  • Care = sollicitatie, onboarding etc.

Benieuwd naar deze uitwerking? Hierover lees je later meer!

Aniek

Meer weten?

Bel of mail Aniek!

Aniek Haenen
Online marketeer | content marketeer
024 - 361 68 84
aniekhaenen@gloedcommunicatie.nl