Optimaliseer je werving met een doelgroepanalyse

Een doelgroepanalyse is dé sleutel tot succesvolle werving. Door je doelgroep te begrijpen, optimaliseer je je wervingsstrategieën en creëer je vacatures en een werken-bij website die perfect aansluiten bij de wensen van je doelgroep.

 

Waarom is een doelgroepanalyse zo belangrijk?

Een doelgroepanalyse is belangrijk om te begrijpen wie je potentiële kandidaten zijn, wat hun behoeften en interesses zijn, en hoe je ze het beste kunt bereiken. Door je doelgroep te analyseren, optimaliseer je je wervingsstrategieën en stem je de vacatures en werken-bij website beter af op de wensen van je kandidaten. 

 

Wat levert een doelgroepanalyse op?

Meer sollicitanten

Gerichtere wervingsstrategieën

Lagere wervingskosten

Betere content

 

Hoe maak je een doelgroepanalyse?

Wij combineren kwantitatief en kwalitatief onderzoek om een compleet beeld te krijgen van je doelgroep.

1. Doelgroepen definiëren en data verzamelen

Eerst definiëren we jullie belangrijkste doelgroepen. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar vaak worden bepaalde groepen over het hoofd gezien, zoals zij-instromers of doelgroepen met dezelfde vaardigheden die jij zoekt.

Vervolgens gebruiken we Jobdigger om data over deze doelgroepen te verzamelen. Jobdigger biedt niet alleen vacature- en marktdata, maar ook inzicht in je doelgroep: wat willen ze, waarom, en waar zoeken ze naar banen? Hiermee geven wij jou de antwoorden voor gerichte werving. We ontdekken:

⮕ wat de drijfveren, triggers en motivaties zijn van jouw doelgroep. En wat vinden ze belangrijk in een baan? (pullfactoren)

⮕ op welke kanalen de latente groep dagelijks actief is en welke kanalen de actieve zoekenden raadplegen voor loopbaanoriëntatie (beroepsoriëntatiekanalen)

⮕ hoe ver ze bereid zijn te reizen voor een baan. Wat is hun reis- en verhuisbereidheid?

2. Data valideren en verdiepen

We verfijnen onze inzichten door middel van werksessies met een aantal van je medewerkers. Tijdens deze sessies toetsen we de data om de kwaliteit te waarborgen en diepere inzichten te verkrijgen. We verrijken de data met kwalitatieve input om een volledig en genuanceerd beeld te creëren. Overeenkomsten en aanvullingen uit de werksessies helpen de data verder te verfijnen voor de volgende fase.

 

Wat ontvang jij van ons?

  • Datarapportages: Heldere overzichten met alle relevante data en inzichten.

  • Kandidaatreis: Inzicht in de employer journey die jouw kandidaat aflegt, met hun behoeften, wensen en angsten per fase (op basis van het See, Think, Do, Care-model van Google). Door dit model te gebruiken bij het ontwikkelen van een employer brand strategie, kan jij gerichter en doeltreffender nieuwe medewerkers werven. 

  • Persona's: Gedetailleerde profielen van jouw ideale kandidaten, inclusief demografie, interesses, online gedrag en meer. Eigenlijk alles wat jij kan gebruiken bij het communiceren naar jouw kandidaat, noteren wij in deze visualisatie.

  • Zoekwoordenanalyse: Welke zoekwoorden gebruiken kandidaten? Handig om deze in je content te integreren voor optimale vindbaarheid.